Železničná trať Zlaté Moravce – Zbehy tvorila posledný úsek spojovacej trate Leopoldov – Kozárovce, ktorého účelom bolo skrátiť železničné spojenie medzi Považím a Pohroním. Trať bola vybudovaná v rokoch 1936–1938. Po okupácii južného Slovenska Maďarskom v novembri 1938 jej význam ešte vzrástol, pretože umožnila železničné spojenie medzi Bratislavou a stredným Slovenskom.
Od zastávky č. 32 pokračujeme poľnou cestou spoločne s červenou značkou (0706) k starému mostu nad železničnou traťou, kde odbočíme vpravo na miestnu asfaltovú komunikáciu.
Čas: 5 min, v opačnom smere 5 min, dĺžka: 300 m, ľahké.
Stavba trate v dĺžke 34,052 km začala v júli roku 1936. Prípravné projektové práce uskutočnila Ústredná stavebná správa ministerstva železníc v Prahe. Stavebné práce realizovali viaceré firmy z Bratislavy, Ostravy a Prahy, robotníkmi boli obyvatelia okolitých obcí. Trať sprevádzkovali 15. 5. 1938. Slúžila s krátkymi prestávkami počas druhej svetovej vojny až do 2. 2. 2003. V súčasnosti je len minimálne využívaná pre nákladnú dopravu a pohyb manipulačných vlakov. Železničná stanica v Žiranoch bola postavená v roku 1938 spolu s ďalšími účelovými stavbami v jej blízkosti (sklad horľavín, vozidlová váha, strážne domčeky a iné). Dodnes si zachovala charakter funkcionalistickej železničiarskej architektúry z 30. rokov 20. storočia.
Železničné koľajnice v smere do Lužianok a do Zlatých Moraviec klesajú, stanica leží teda v najvyššom bode celej trate v nadmorskej výške 253 m. Z oboch smerov sa pred železničnou stanicou zachovala vchodová mechanika (semafory, návestidlá).
Najväčšie problémy v minulosti a aj v súčasnosti spôsobujú časté zosuvy zemného telesa (napríklad v roku 1995 bol zosuvom postihnutý 15 m vysoký násyp v dĺžke 150 m, zosuv pôdy nastal aj v máji a v júni roku 2010), ktoré si vyžadovali technicky zložité a finančne náročné opravy. Návrh sezónneho rekreačného využívania železničnej trate, ktorá vedie malebným terénom juhozápadnej časti Tribeča z Lužianok do Jelenca, nebol dosiaľ realizovaný.